Hue en een naderende Hurricane

De 3 uur durende treinreis naar Hue verloopt door een spectaculair berg en kust traject.
Beslist een aanrader voor degenen die gaan reizen in Vietnam. De treinen zijn oud en ontzettend smerig, maar dat wisten we al. Voor drie uur in een zitcoupe is dat prima te doen. In Hue nemen we een taxi naar ons hotel www.pilgrimagevillage.com. Een oase van rust gelegen tussen de rijstvelden en palmbomen. Elke dag Yoga, Tai Chi en Chakra lessen. Willy is helemaal verknocht aan de Yoga en gedurende ons drie daags verblijf is ze elke ochtend 1,5 uur in de meditatie ruimte te vinden met de yoga lerares. (zie video’s)Danja en Francois gaan voor de gezelligheid een keertje mee en daar blijft het bij....Willy streeft verlichting na. Dat schijnt ook weer heel wat kilo’s aan lichaamsgewicht te schelen! We genieten van dit wederom prachtige - midden in de natuur - gelegen resort met groot zwembad in een serene rust. We hebben een mooie bungalow met groot balcon en uitzicht op een dal. Hue is een druk stadje met als belangrijkste bezienswaardigheden de Verboden Stad (een kopie van Beijing) en een aantal Pagodes en Tombes. We maken een boottocht in een Dragon boat op de Perfume river en zien veel armoede langs de waterkant. De Verboden Stad is tijdens de oorlog kapot gebombardeerd en wordt nu volop gerestaureerd. We bezoeken de Thien Mu Pagode (tempel) waar de auto staat van de monnik die zichzelf in 1963 uit protest tegen het regime verbrandde op straat. Met deze auto stopte hij op een druk kruispunt, stapte uit, overgoot zich met benzine en stak zichzelf in brand terwijl hij mediteerde. De beroemde foto hiervan heeft Francois opgezocht en staat bij de foto’s. Het was een bijzonder bezoek aan deze Pagode omdat we ook een gebed van monniken konden zien.(zie video’s) Tijdens de voorbereiding van onze trip naar de bergen in Sapa, zo’n 280 km noordelijk van Hanoi, stuit Francois op een Vietnamese weersite met een hurricane waarschuwing! Er is een hurricane onderweg en zoals alle hurricanes in de wereld krijgt ook deze een naam: Tropical Storm Nock Ten. Helaas voor ons treft Nock Ten ons in het gebied waar we nu reizen. Tijdens onze wereldreis in 2009 hadden we in Australie ook te maken met een hurricane op het Great Barrier Reef. Dat leverde een dag en een nacht flinke regen en storm op. Ook hier in Vietnam zijn er “tropical storm tracking systems” waarmee je de (nogal onvoorspelbare) richting, de kracht en het verloop kunt volgen. (zie foto’s) We zijn hier niet blij mee en anticiperen hierop met ons reisprogramma als dat nodig mocht blijken. Voorboden zijn nu het windstille weer en de beduidend lagere temperatuur van 28 graden. Zondag vliegen we ‘s-morgens vroeg in 1 uurtje naar Hanoi waar we dezelfde avond zullen inchecken voor de nachttrein naar Sapa. Op naar ons avontuur in de bergen waar we met een gids gedurende 2 dagen wandelingen zullen maken naar de bergdorpjes tussen de rijstvelden. We verheugen ons hierop!

Franneke

Leuk...Sapa. In ons hotel werden onze schoenen schoongemaakt na het wandelen.
Dat was ook echt wel nodig!
We hebben daarvan een foto gemaakt, voor en na!

Marijke

Ha reizigers, Als ik zo lees dan is het voor jullie ook echt vakantie. Af en toe wat ontberingen, maar daarnaast heel veel geniet- en relaxmomenten. Wat mooi om de tijd te nemen voor yogalessen, Willy. Ja, ook jullie ontkomen niet aan het slechte weer dat in Azie rondtoert. Tjebbe had er mee te maken op Boracay (Filippijnen) en mijn zus met familie in China. Nu maar hopen dat je in Sapa ook nog een zonnetje ziet tijdens de wandelingen. Dat maakt het gebied zoveel mooier en aangenamer. Beetje doorstappen hoor, want dan is het een leuke training voor het Pieterpad over enkele weken:-). Groetjes