Cruisen in Halong Bay, Hanoi en terug naar Oegstgeest.........

De trein uit Sapa arriveert om 05.00 uur in Hanoi. We nemen een taxi naar ons hotel om nog een paar uur te slapen voor onze doorreis naar Halong Bay dezelfde dag.
We hebben in Halong Bay voor onze eerste nacht een Novotel geboekt en genieten van een uitgebreid buffet. De stroom valt echter regelmatig uit en onze kamer is op de 12e verdieping...In Vietnam hebben we al 2 x eerder vast gezeten in een hotel lift vanwege stroomuitval en Danja stelt voor om de trap te nemen. Nou, liever niet. We wagen het erop en komen dit keer zonder onderbrekingen op onze verdieping.
De volgende dag monsteren we aan op onze cruise boot in Halong Bay. Het is in de haven een enorme drukte van alle boten en vele toeristen. Onze Vietnamese jonk is blijkbaar te groot (24 hutten) om in de haven te komen dus we worden opgehaald met een sloep.
We krijgen een mooie hut voor drie personen(zie foto) en verheugen ons op de prachtige natuur van Halong Bay. Tijdens het diner varen we door een indrukwekkend bergachtig landschap (zie foto’s) We bezoeken een fishing village waar vissers op bootjes wonen met daarop een klein huisje. Met een sampang (heel klein bootje waar fruit op verkocht wordt) worden liefhebbers naar een grot gebracht. Wij bedanken voor de eer omdat het er zeer wankel uitziet allemaal. Bovendien staan er nog wat grotten op ons programma. Een bootje slaat om vanwege iets te enthousiast ingestapte toeristen. Gelukkig hebben de inzittenden alleen een nat pak en staan ze weer snel op de kant.
De volgende dag maken we een kanotocht (zie video) onder leiding van een gids. We varen met onze kano’s door enkele grotten wat een spannende ervaring is. We bezoeken een prachtig tropisch strandje waar we heerlijk kunnen zwemmen. We zien onderweg wel veel troep in het water liggen, veroorzaakt door de vele boten. Er is geen aandacht voor de natuur, veroorzaakt door de toeristen industrie. Halong Bay heeft een indrukwekkende natuur die we echter ook elders op onze reizen gezien hebben. Onze cruises door de fjorden van Alaska, Chili en de Milford Sound in Nieuw Zeeland, vonden we eigenlijk indrukwekkender wat ongerept natuurschoon betreft. Na drie dagen cruisen werden we weer met de sloep afgezet in de haven en met een busje naar Hanoi gebracht, een rit van 4 uur. Francois werd helaas bezocht door de darmbacterie die Willy en Danja in het begin van onze reis hadden. Dat was dus een extra spannende busrit..... In Hanoi aangekomen realiseren we ons dat het einde van de reis in zicht komt. We bezoeken het mausoleum waar Ho Chi Minh ligt opgebaard. In onze reisgids, de Lonely Planet lezen we dat er vlakbij een restaurant is, dat gerund wordt door gehandicapten en weeskinderen. We besluiten daar te gaan lunchen en zijn verrast door het heerlijke eten en de fantastische sfeer in het restaurant. Er werken veel jong volwassenen die een opleiding krijgen waarvan de meesten na 2 jaar op eigen benen kunnen staan. We vinden dit zo’n mooi project dat we besluiten om sponsor te worden. We doen een donatie van $100 en daarvoor krijgen we een steen in de muur met een tekst die we zelf mogen bedenken. “ Good Luck! Willy, Danja en Francois. Oegstgeest 2011” We zien op de muur dat velen ons zijn voorgegaan met donaties voor mooie initiatief. Dus als je in Hanoi bent ga zeker eten in dit restaurant vlakbij het mausoleum! Een mooiere afsluiting van onze Vietnam reis dan een massage kunnen we niet bedenken, dus dat doen we. Daar liggen we weer gedrieen op de massage tafel te genieten van de Vietnamese massage kunst. ‘s-Avonds bezoeken we een voorstelling van het beroemde Hanoi Than Long waterpuppet theater dat wordt uitgevoerd in een groot waterbassin. Een eeuwenoude traditie van een poppenspel waarbij de poppenspelers (onzichtbaar) in het water staan. Wanneer de rijstvelden zijn ondergelopen werden deze poppenspelen gehouden als folkoristsich volksvermaak. Een indrukwekkende show en een van de hoogtepunten van Hanoi. De volgende dag vertrekken we ‘s-ochtends naar het vliegveld voor onze vlucht naar Kuala Lumpur. Aansluitend vertrekt KLM naar Amsterdam en gaan we de regentijd in Holland tegemoet.Het was een gedenkwaardige reis waarin we veel hebben beleefd. Van dit reislog laten we een album maken, zodat alle verhalen en foto’s een mooie herinnering zijn van onze belevenissen. We vonden het leuk dat je onze reis hebt meebeleefd en als je hierdoor ge-inspireerd bent om ook te gaan reizen in Vietnam hebben we nog talloze tips voor je! Wil je alle foto’s zien- we hebben er zo’n 600- kom dan gezellig bij ons op bezoek in Oegstgeest. Dinsdag 9 augustus om 6.00 uur hopen we weer veilig geland te zijn op Schiphol. Willy moet de volgende dag weer werken en voor haar heeft KLM een vlucht naar Atlanta op het programma staan. Terecht ziet Willy daar tegenop. Ook vanwege het tijdsverschil van 6 uur waarmee we terugkomen.....Danja heeft nog 1,5 week schoolvakantie om bij te kletsen met haar vriendinnen. Daarna begint voor haar een enerverend nieuw schooljaar en voor eerst op het Gymnasium. Francois is solidair met Willy en begint ook op 10 augustus weer bij UWV als projectmanager van Het Nieuwe Werken. Het verschil met Willy is echter dat hij gewoon thuis kan werken........ Onze volgende reis hebben we alweer in gedachten!

denise

dat was een prachtige reis als ik het zo lees en de foto's bekijk!
Ik bel Dinsdagavond even en kom als het jullie uitkomt Woensdag langs met Mika!
fijne terugreis!
xxx

Franneke

Goede reis en tot dinsdag!
Die Economy Class voelt aan als First Class!

Anneke en Jan Burgmeijer

Wij, onbekenden voor jullie, hebben jullie reis gevolgd omdat wij in 2012 twee maanden door Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja trekken. Vraag: Hebben jullie de trips in Vietnam ter plaatse geregeld? En zo, bij wie.

Marijke

Het was een genoegen om mee te lezen. Zo was ik af en toe weer even terug in Vietnam, een reis waaraan wij heel goede herinneringen bewaren. Ik ben benieuwd waar jullie aan denken voor een volgende reis. Ja Willy, direct door voor een reis naar Atlanta zal d'r wel even inhakken, maar je kunt daar zonder man en kind in de buurt misschien wel even heel veel slapen.
Danja, geniet nog even van de laatste week vakantie en Francois veel succes met je project.
Tot gauw.

Thijs

Hoi. Als ik dit schrijf zijn jullie al weer op weg naar Schiphol. Het was deze keer zo leuk om te volgen omdat er zoveel bijzonderheden, over dit in onze ogen ietwat mystieke land bekend zijn geworden. Dat laatste zal wel door de geschiedenis van dit land komen. Ja er zijn ook hele leuke dingen te doen en te zien op deze aardbol. Tot ziens. groetjes Thijs

Hanna

Beste Willy, Danja en Francois,

Ik wil graag deze zomer naar Vietnam en heb zelf een pinda allergie. Ik was een beetje aan het googlen op 'pinda vietnam' en kwam jullie blog tegen. Ik begreep dat jullie zelf iemand met pinda allergie in het gezelschap hadden en vroeg mij af of ik jullie wat vragen mocht stellen over hoe dit was. Mijn email adres is hannavanroozendaal@hotmail.com. Ik hoop iets van jullie te horen.

Vriendelijke groeten