De Vietcong tunnels in...brrrrrr...... En op weg naar de kustplaats Nha Trang

Na een vroeg ontbijt om 07.00 vertrekken we met een tourbusje naar de Vietcong tunnels, 60 km buiten Ho Chi Minh City (HCMC). De lokale gids vertelt ons alles over de
-toenmalige- kapitalistische Amerikaanse vijand: tenslotte hebben de (Noord) Vietnamezen de oorlog gewonnen. Geruststellend vertelt de gids erbij dat de Amerikanen nu als bondgenoot worden gezien en zijn alle toeristen erg welkom. Zo voelt dat voor ons ook.
Vele Vietnamezen vragen zich overigens nu af waarom ze zoveel geleden hebben in deze oorlog, want Vietnam kent nu vele kapitalistsiche trekjes...... Overigens geldt deze vraag ook voor de Amerikanen die met deze oorlog het communisme wilden stoppen.
Met ons bezoek aan de tunnels sluiten we dit heftige geschiedenisboek, want dat er veel wreedheden zijn begaan was ons al eerder duidelijk. Danja heeft nu voldoende materiaal voor een indrukwekkend schoolwerkstuk. Vietnam is ook voor ons nu vakantieland!
Het Vietcong tunnelcomplex is 250 km lang met op sommige plekken 3 etages diep.
We zien oude filmopnamen, gaan ondergronds in de tunnels (brrrrrrrrr zie foto’s) en hebben vele sinistere booby traps gezien die door de guerillastrijders werden ingezet tegen de vijand. Veel Vietnamezen zijn er terecht trots op dat de vijand door hen is verslagen met zulke eenvoudige middelen. (verborgen diepe kuilen met scherpe bamboostokken, zelfgemaakte bermbommen en ondergrondse gangenstelsels van waaruit aanvallen werden uitgevoerd) Waar hebben we dit meer gezien??
De liefhebbers onder de vele toeristen kunnen na de rondleiding zelfs een mitrailleur leegschieten voor $ 50,-.... Tijdens de rondleiding is daarom telkens zwaar geweervuur te horen wat een macabere sfeer geeft, als we de tunnels inkruipen ( klik op video’s hierboven). Eng en indrukwekkend is het wanneer we een stukje door het tunnelstelsel kruipen (zie foto’s) met daarin keukens, slaapkamers en werkruimtes.
Na be-eindiging van de tour en bij terugkomst in HCMC trakteren we ons op een koel biertje op het dakterras van het Sheraton hotel, waar we genieten van een prachtige zonsondergang(zie foto). We laten ons wederom leiden door een tip van de Lonely Planet en gaan naar een Vietnamees restaurant dat wordt gerund door gehandicapten.
Willy & Danja proberen daar weer voorzichtig een heerlijke Vietnamese maaltijd te eten (zie foto) en de buiklachten lijken na 2 dagen nu echt helemaal weg.
Nu Francois nog (klik op Video’s hierboven).....
De volgende dag bezoeken we voor ons vertrek naar het vliegveld het nationaal Ho Chi Minh museum waar we alles leren over de cultuur van Vietnam. Vooral Danja is onder de indruk van de Aziatische cultuur: wat is reizen voor kinderen toch leerzaam!
We hebben deze indrukwekkende stad en ons prima hotel http://www.equatorial.com/hcm/ inmiddels verlaten en vliegen met Vietnam Air zo’n 700 km noordelijker naar Nha Trang, een kustplaats aan de Zuid Chinese zee.
We zijn blij weer wat frisse lucht te kunnen inademen. De mondkapjes hebben we regelmatig opgezet (zie foto’s) vanwege de verstikkende uitlaatgassen, vooral veroorzaakt door de 1,2 miljoen brommertjes (zie foto). Bangkok, Mexico City, Beijng, en Kuala Lumpur staan bekend om hun luchtverontreiniging maar daar hebben we niet zoveel last gehad van de vieze lucht als hier in deze stad. Vele inwoners hier dragen mondkapjes als ze de straat opgaan. Francois heeft een filmpje gemaakt van het verkeer en de kunst van het straat oversteken (zie Video’s)
Hier In Nha Trang gaan we drie dagen op het strand liggen, boeken lezen en nadenken over het leven.......

Leontine

Hallo dappere reizigers,
In een prachtige jaren-80 kamer in een Vintage Hotel in Brussel lees ik jullie blog. Ik had de tunnels wel zo ingeschat, dus had ik jullie al sterkte gewenst de laatste keer. Natuurlijk ga je er niet aan voorbij, maar het is wel heftig, dat stukje geschiedenis. Gelukkig volgen er nu enkel dagen relaxen op het strand met een goed boek, waarschijnlijk heerlijke massages voor Danja (verltelde Maria) en veel vers fruit etc. Geniet ervan. Wij kijken uit naar jullie volgende reisverhaal.
Liefs,Leontine en Maria uit een bruisend Brussel

Thijs

Hoi. Interessant die verhalen over en de beelden van de vietcongtunnels. Heel leuk zijn de video's. Deze geven een indruk van wat jullie zien, voelen en meemaken, zoals die bromfietsen. Hier in Nederland zit ik nu even met de kachel aan! Gaat ook wel weer voorbij toch. De stranddagen zijn denk ik nu mogelijk voorbij. Jullie gaan verder met de reis en wij wachten weer op het volgende reisverhaal. groetjes van mij vanuit Nederland.

Ivana

Heeey. Zit nu thuis in de ochtend. Wat zielig dat je ziek werd. Weten jullie wat het was?. .
Echt cool joh. Dit blog.
Xx ly

Dora

Mijn neef is nog B52 piloot geweest , zoon van emigranten in de familie
Wat een rommeltje aan bommen en Agent Orange
Waar zat het verstand van die Amerikanen !!